środa, 11 grudnia 2013

O Minecrafcie

                                         
Minecraftniezależna gra komputerowa z otwartym światem[2] tworzona w języku Java pierwotnie przez Markusa Perssona. Następnie rozwijana przez firmę, którą założył za uzyskane dochody ze sprzedaży – Mojang AB. Inspiracją dla autora gry były gry Infiniminer, Dwarf Fortress oraz Dungeon Keeper[3]. Od 1 grudnia 2011 roku głównym projektantem gry jest Jens Bergensten[4][5].
Pierwsza wersja gry została wydana 17 maja 2009 roku, natomiast wersja beta – 20 grudnia 2010 roku. Oficjalna data premiery to 18 listopada 2011 roku. Wersję gry dla systemu Android wydano pierwotnie tylko na Xperię Play 16 sierpnia 2011 roku, a 7 października 2011 roku dla innych urządzeń. Wersja na system iOS ukazała się 17 listopada 2011 roku.
6 czerwca 2011 roku na targach E3 Microsoft ujawnił, że Minecraft zadebiutuje na platformie Xbox 360 w trybie wyłączności, co nastąpiło 9 maja 2012 roku[6]. Gra posiada cechy wzajemnej funkcjonalności pomiędzy konsolą a PC[7].

Rozgrywka

 

Gra skupia się na kreatywności i budowaniu, pozwalając graczom na tworzenie konstrukcji z sześciennych bloków w otwartym trójwymiarowym świecie. Gra jest dostępna w dwóch wersjach – darmowej Classic oraz płatnej. Obie pozwalają zarówno na grę jedno- jak i wieloosobową.
Wersja Classic pozwala na rozgrywkę z nieograniczoną ilością materiałów. Wersja płatna zawiera cztery tryby gry:
  • Creative zbliżony do wersji Classic, lecz zawiera więcej bloków. Postać gracza dysponuje nieskończoną ilością wszystkich zasobów, może zginąć po wpisaniu odpowiedniej komendy oraz przez wpadnięcie do próżni znajdującej się pod powierzchnią świata oraz potrafi latać. Tryb dostępny od wersji Beta 1.8.
  • Survival, w którym gracz samodzielnie zdobywa materiały, wytwarza narzędzia, broń i inne przedmioty, walczy z potworami (wyjątkiem jest gra na poziomie "pokojowym", gdzie nie pojawiają się żadne potwory), handluje z mieszkańcami wiosek, musi zaspokajać głód i uważać na punkty życia, by nie zginąć (w przypadku śmierci następuje odrodzenie postaci gracza bez posiadanego ekwipunku), dodatkowo w trybie gry wieloosobowej bohater może walczyć z innymi graczami,
  • Hardcore, w którym rozgrywka przebiega identycznie jak w poprzednim trybie, jednak poziom trudności ustawiony jest na najwyższym poziomie, a w przypadku śmierci postaci gracza nie ma możliwości odrodzenia się i świat na którym grał zostaje usunięty. Tryb oficjalnie dodany w wersji 1.0.0.
  • Adventure, w którym gracz ma ograniczoną możliwość niszczenia i ustawiania bloków, może natomiast używać programowalnych dźwigni, przycisków i innych urządzeń. Tryb dostępny od wersji 1.3.
Gra posiada symboliczne zakończenie, następujące po zabiciu przez gracza Smoka Kresu, znajdującego się w innym wymiarze, noszącym nazwę Kres (The End). Po jego zabiciu gracz wraca do normalnego wymiaru. Mimo ukończenia gry gracz może dalej prowadzić rozgrywkę w normalny sposób

Historia

 

Twórca gry Minecraft pracował wcześniej nad Wurm Online oraz przez ponad cztery lata jako deweloper gier dla king.com[8][9]. Rozwój Minecrafta rozpoczął 10 maja 2009 roku i wkrótce później zrezygnował z pracy dla king.com, aby skoncentrować się na własnym projekcie[8][10]. Do stworzenia gry zainspirowały go takie tytuły jak Dwarf Fortress autorstwa Bay 12 Games, Infiniminer autorstwa Zachtronics Industries i Dungeon Keeper autorstwa Bullfrog Productions. Po odkryciu gry Infiniminer Persson oświadczył, że właśnie taką grę chce stworzyć. Infiniminer miał ogromny wpływ na styl rozgrywki, której efektem był Minecraft, w tym widzenie z perspektywy pierwszej osoby i „blokowy” styl wizualny.
Minecraft po raz pierwszy został udostępniony publicznie 17 maja 2009 roku, jako wersja, którą później nazwano Classic. Markus Persson z początku pracował na pełny etat w Jalbum.net, lecz później przeniósł się do pracy w niepełnym wymiarze godzin, aby skupić się na pracy nad Minecraftem. Zgodnie z zapowiedzią twórcy aktualizacje gry, dodające nowe elementy, mają być wydawane tak długo, jak długo gra będzie mieć aktywnych użytkowników.
We wrześniu 2010 roku Persson zapowiedział, że wraz ze znajomym założył własną firmę, Mojang AB, z pieniędzy zarobionych ze sprzedaży Minecrafta. Firma zajęła się rozwojem tej gry, a także innych tytułów jak Scrolls, nad którymi pracują przede wszystkim inne osoby w firmie. W 2010 roku Persson zatrudnił w firmie cztery dodatkowe osoby: Jensa Bergenstena, Daniela Kaplana, Jakoba Porsera oraz Markusa Toivonena. Plany spółki Perssona zostały opóźnione, kiedy jego konto PayPal zostało zamrożone[11]. 20 października 2010 roku strona minecraft.net stała się celem ataku DDoS[12][13].
11 grudnia 2010 roku Persson ogłosił na swoim blogu, że Minecraft wejdzie w fazę beta 20 grudnia 2010 roku, a cena wzrośnie do 14,95 euro[14]. Ponadto każdy, kto zakupi grę po tej dacie nie otrzyma za darmo ewentualnych przyszłych dodatków do gry, jednak wszystkie aktualizacje pozostaną bezpłatne. Na początku 2011 roku Mojang zatrudnił dwóch kolejnych pracowników: Carla Manneha i Tobiasa Möllstama[15]. 7 kwietnia 2011 roku Persson napisał na swoim blogu, że gra wyjdzie z fazy beta 11 listopada 2011 roku, ale nie będzie to gotowy produkt i będzie aktualizowany zarówno przed tą datą, jak i po niej[16]. 11 maja 2011 roku został zapowiedziany MineCon 2011, który odbył się w Las Vegas w dniach 18-19 listopada. Później premiera samej gry została przeniesiona z 11 na 18 listopada tak, by odbyła się ona na MineConie.
2 grudnia 2011 roku Persson ogłosił, że poprzedniego dnia ustąpił z funkcji głównego programisty Minecrafta, a funkcję tę przejął Jens Bergensten[17].

Odbiór gry i sprzedaż

 

Gra szybko zyskała na popularności, przynosząc twórcy duże dochody[26]. Na oficjalnej stronie zarejestrowało się ponad kilkadziesiąt milionów graczy, a grę kupiło ponad 11 mln osób na komputery osobiste[27] oraz ponad 5 mln na urządzenia mobilne i tyle samo na Xboksa 360. Wg danych ze stycznia 2013 roku łącznie sprzedano ponad 18 mln kopii gry[28][29]. Próg miliona sprzedanych kopii na PC został przekroczony 12 stycznia 2011 roku[30], a próg 30 milionów graczy zarejestrowanych na oficjalnej stronie 26 maja 2012 roku[31].
Minecraft od serwisu Indie DB otrzymał nagrody dla „najlepszej niezależnej gry 2010 roku”[32][33] w kategoriach:
  • wybór internautów – gra roku;
  • wybór redaktorów – najbardziej innowacyjna gra;
  • najlepszy tryb jednoosobowy.
Gra zdobyła dwie nagrody Dataspelsgalan 2012: drugie miejsce w kategorii „szwedzka gra roku” oraz „casualowa gra roku”

Światy w minecrafcie 










Nether 
 END









Aetcher
      
                                    The End 


1 komentarz: